24 Sep 2013 23:05

På et møde for kirkens medlemmer søndag den 25. august 2013 besluttede Skovbo Frikirke, at kirken lukkes ned pr. 31.-12.-2013.
Det skete i samråd med kirkens vejledere fra Apostolsk Kirkes netværk.
- Efter næsten 16 år som frikirke i Borup er det naturligvis med vemod, at vi har måttet træffe den beslutning, fortæller kirkens frivillige præst igennem alle 16 år, Mikael Skak Pedersen. Han var selv initiativtager til at opstarte kirken på den tidligere Borup Kro i 1997 og ser tilbage på de 16 år med stor taknemmelighed.

Løbet tør

- Når kirkens medlemmer nu har valgt at holde inde med gudstjenestefællesskabet, er det et udtryk for, at vores ledelsesmæssige og økonomiske ressourcer og frivillige kræfter er svundet ind i løbet af de sidste 2-3 år, siger Mikael Skak. Han stopper nu som ulønnet præst, men arbejder videre som ledelseskonsulent og lærer. Han og hustruen Dorthe bliver boende i Borup og vil fortsat bruge energi på at involvere sig i byen og mennesker omkring sig.
- Det er en svær, men rigtig beslutning og udtryk for rettidigt omhu, understreger Jan Dufke, medlem af kirken, som tidligere var med i kirkens ledelse. - Som frikirke bygger vi på initiativet fra frivillige ildsjæle, og vi er nået til et punkt, hvor vi ikke længere har ressourcer til at fortsætte med at holde gudstjenester.

Stadig pege opad

Kirkens cirka 20 medlemmer vil nu i stedet finde nye fri- og folkekirker i omegnen at involvere sig i.

- Vi ønsker at fastholde vores gode relationer til hinanden og i byen og vil fortsat gerne være mennesker i Borup, der "peger opad" på den Gud, vi tror på, siger Mikael Skak.
Han ønsker samtidig at takke alle de mennesker, som i årenes løb har bidraget, involveret sig og deltaget i kirkens gudstjenester og arrangementer de mange steder i byen, hvor kirken har haft til huse.

Sidste samling

- Vi har altid sagt, at "kirke er mennesker på vej", og det tager vi med os videre, siger Mikael Skak og håber, at kirkens medlemmer fremover vil berige andre kirker med Skovbo Frikirkes særlige "dna", som har været det gode og engagerede fællesskab på tværs af baggrunde, alder og etnicitet. Kirkens medlemmer holder én sidste samling i midten af september, hvor der afsluttes på ægte Skovbo Frikirke-manér med et fælles måltid.
Eva
Mikael Skak Pedersen